تحلیل بازار ارزهای دیجیتال ۵ نوامبر

راهنمای متن:

بسیاری از شما با رمز ارزها و دنیای آنها کم و بیش آشنا هستید.

اگر رمز ارزها را به طور کامل می شناسید به شما پیشنهاد می کنم که فقط بخش ۲ این مطلب که یک تحلیل از روند آینده رمز ارزها می باشد را بخوانید؛

و اگر آشنایی زیادی با رمز ارزها ندارید، مطالعه خود را از همین خط تا انتها ادامه دهید.

تحلیل بازار ارزهای دیجیتال۱- تعریف رمز ارزها

رمزارزها که در زبان محاوره فارسی به آن ارزهای دیجیتال و در زبان انگلیسی به آن ها کریپتوکارنسی (Cryptocurrency) گفته می شود؛ یکی از گونه‌های دارایی دیجیتال است که از فناوری رمزنگاری در طراحی آن استفاده شده و معمولاً به صورت نامتمرکز اداره می‌شود.

رمزارزها معمولاً به صورت غیر متمرکز کنترل می‌شوند (مثال: بیت کوین غیر متمرکز و ریپل متمرکز) و از این رو در بسیاری موارد مقابل نظام‌های بانکداری متمرکز قرار می‌گیرند. نامتمرکزسازی در رمزارزها از طریق فناوری زنجیره بستکی امکان‌پذیر شده‌است که خود گونه‌ای دفتر کل توزیع‌شده است. تاریخچه شکل‌گیری رمزارزها به دهه ۱۹۸۰ میلادی می‌رسد. نخستین رمزارز نامتمرکز بیت‌کوین است که در سال ۲۰۰۹ توسط شخص یا اشخاصی به نام مستعار یا حقیقی ساتوشی ناکاموتو ایجاد و عرضه شد. از آن زمان تاکنون رمزارزهای متعددی ایجاد شده‌اند که به آن‌ها آلت‌کوین (Altcoin) مخفف عبارت (alternative coin) (به معنی کوین‌های جایگزین) می گویند.

رمزارز (یا ارز رمزپایه) گونه‌ای پول دیجیتال است که در آن تولید واحد پول و تأیید اصالت تراکنش پول با استفاده از الگوریتم‌های رمزگذاری کنترل می‌شود و معمولاً به‌طور نامتمرکز (بدون وابستگی به یک بانک مرکزی) کار می‌کند. با توجه به تعدد تعاریف و تغییرات در مصادیق رایج رمزارز این عبارت از نظر حقوقی دقت کافی ندارد.

کیف پول رمزارز

کیف پول رمزارز بر خلاف کیف پول الکترونیک آدرس‌ها یا کلید خصوصی و کلید عمومی (یا کلید سید seed به معنای دانه زنجیر سیستم زنجیره بلوکی- بلاک چین) را نگهداری می‌کند. که با آن می‌توان رمز ارز را خرج کرد یا گرفت. خرج کردن با کلید عمومی، دریافت با کلید خصوصی است که با کلید خصوصی در لجر عمومی قابلیت نوشتن وجود دارد. راه‌های نگهداشتن کیف پول روی نرم‌افزار کامپیوتر یا برنامه موبایل به شکل دیجیتال، روی کیف پول به شکل سخت‌افزار، نگهداری آنلاین داخل صرافی اینترنتی رمز ارز است.

ناشناس بودن

در شبکه بسیاری از رمز ارزها مانند بیت کوین در حقیقت کاربران نه با نام واقعی خود بلکه با آدرس عمومی کیف پول خود شناخته می‌شوند. تراکنش‌ها، شفاف است و هر کسی می‌تواند بررسی کند یک کیف پول مشخص چه تراکنشاتی در چه تاریخ‌هایی داشته اما به راحتی نمی‌توان این آدرس‌ها را به افراد منتسب کرد. ایده‌های پولشویی راحت و رعایت کامل حریم خصوصی در رمز ارزها تقریباً ناممکن هستند. البته برخی رمز ارزها مانند مونرو و زی کش به نوعی کاملاً ناشناس اند اما اخباری در زمینه رهگیری تراکنشات همین ارزها نیز وجود دارد و نهادهایی نظیر IRS علناً برای تحقق این امر تلاش می‌کنند.

از آنجا که رمزارزها به صورت نامتمرکز اداره می‌شوند، قدرت کشورها برای کنترل اقتصاد (که معمولاً از طریق بانک مرکزی اعمال می‌شود) را تضعیف می‌کنند. این امر توسط برخی از دوست‌داران رمزارزها یک ویژگی مثبت تلقی می‌شود، اما توسط برخی از دولت‌ها یک ویژگی منفی محسوب می‌گردد.[نیازمند منبع] همچنین ماهیت رمزنگاری‌شده تراکنش‌های مبتنی بر رمزارز باعث می‌شود که ردگیری این تراکنش‌ها دشوار یا غیرممکن باشد که این امر به عقیده برخی منتقدین زمینه‌ای مناسب برای استفاده از رمزارزها جهت پولشویی فراهم می‌کند.

بسیاری از رمزارزها از الگوریتم‌هایی برای استخراج پول جدید یا ثبت اثبات کار یا کسر هزینه تراکنش استفاده می‌کنند که مبتنی بر روش‌های رمزنگاری پیچیده هستند. معمولاً این الگوریتم‌ها، هر چه شمار کاربرانی که در تلاش برای استخراج رمزارز یا کسب حق تراکنش هستند بیشتر بشود سخت‌گیر می‌شوند و حل آن‌ها نیازمند محاسبات پیچیده‌تر و وقت‌گیرتری توسط رایانه خواهد بود. این امر منجر به مصرف مقدار فراوانی از انرژی برق می‌شود که این نیز مورد نقد منتقدین مانند حکومت چین و ایلان ماسک بوده‌است.

در مقابل، مدافعان رمزارزها ذکر می‌کنند که بانک‌داری رایج نیز با مصرف مقدار بسیاری منابع و انرژی همراه است و محاسباتی را ارائه می‌کنند که نشان می‌دهد که رمزارزها از این جهت کم‌هزینه‌تر از بانک‌داری رایج و همین‌طور صنعت طلا هستند.

با فراگیر شدن کاربرد رمزارزها، میزان مصرف برق برای استخراج آن‌ها نیز به طرز چشمگیری افزایش یافته‌است، چنان‌که در سال ۲۰۱۸ پیش‌بینی شد که مقدار برقی که کشور ایسلند در این سال مصرف رمزارزها می‌کند بیشتر از مقدار برقی باشد که برای مصارف خانگی به کار می‌گیرد. در برخی کشورها نیز دولت‌ها اقدام به تعیین تعرفه‌های مالیاتی کرده‌اند که ویژه مصرف برق برای رمزارزها است؛ دولت ایران قیمت برق مصرفی برای استخراج رمزارزها را متفاوت از برق مصرفی خانگی و حتی صنعتی در نظر گرفته و تعرفه صادراتی برای آن تعیین کرده‌است.

منبع نوشته

۲- تحلیل و پیش بینی آینده بازار رمز ارزها

طی چند ماه و چند سال گذشته عده زیادی از معامله گران و افراد فعال در این زمینه موفق به کسب سودهای کلان شده اند؛ تا اینکه در چند ماه گذشته ارزش معاملات خورد این بازارها در صرافی های معتبر چندین برابر شده است که این نشان از استقبال و گسترش معاملات رمزارزها در سراسر جهان دارد. در ایران نیز همانند دنیا این بازار جایگاه ویژه ای پیدا کرده است.

اما آنچه که در این بین از اهمیت ویژه ای برخوردار است و باید همه معامله گران در همه بازار ها به آن توجه داشته باشند، سیکل های صعود و نزول بازارها می باشد. (یک بازار برای همیشه صعودی یا نزولی نخواهد ماند) و بازار کریپتوکارنسی نیز از این قضیه مستثنا نیست.

حال باید به این نکته نیز توجه داشت که مدت زمان زیادی است که قیمت ارزهای دیجیتال بر مدار صعود می باشد و برایند بازار در موج صعودی قرار دارد؛ و نمی توان مشخص کرد که این روند صعودی تا چه زمانی ادامه خواهد داشت و انتهای آن کجاست اما می توان چنین گفت که هر چه روند و زمان صعود بازار بلندتر باشد، باید منتظر یک نزول شدیدتر در بازار باشیم.

لذا با احتمال شروع روزهای منفی و موج نزولی بازار و مشخص نبودن زمان دقیق این موضوع، به تمامی معامله گران مخصوصاً معامله گران جدیدالورود به این بازار توصیه می کنم که تعادل در معاملات را رعایت کنید و مدیریت ریسک داشته باشید. از انجام معاملات احساسی بپرهیزید و با پولی معامله کنید که حداقل تا ۶ ماه و یک سال آینده به آن نیاز نداشته باشید. بر سر زندگی خود قمار نکنید، هرگز سرمایه اصلی زندگی خود را وارد هیچ بازار مالی، مخصوصاً، رمزارزها نکنید!

نویسنده : محمدعلی عرب پور

اینستاگرام: ایرانیان فارکسر

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    خانهخدمات همکاریتماسفروشگاه