افزایش عرضه اوپک پلاس

افزایش عرضه اوپک پلاس یک حرکت بی نتیجه است!

اوپک پلاس دیروز یک نشست فوق العاده برگزار کرد. این گروه به جای افزایش استاندارد خود، موافقت کردند که برای ماه های جولای و آگوست تولید را ۵۰ درصد افزایش دهند. با این حال، تأثیر این افزایش باید نسبتاً محدود باشد.

اوپک پلاس

اوپک پلاس چه تصمیمی گرفت؟

اوپک پلاس در روز گذشته از استاندارد خود در حدود ۴۳۲ بشکه در روز، دور شد و در عوض بر روی افزایش عرضه حدود ۶۴۸ بشکه در روز برای ماه های جولای و آگوست توافق کردند. افزایش تولید، طبق معمول، بین اعضا، از جمله روسیه، تقسیم خواهد شد.

پیش از این نشست گزارش‌هایی مبنی بر اینکه روسیه می‌تواند به طور بالقوه معافیت‌هایی از توافق کاهش تولید دریافت کند، منتشر شد که احتمالاً در را برای سایر اعضا برای افزایش تهاجمی‌تر تولید باز می‌کند. با این حال، به وضوح، این اتفاق نیفتاده است.

علیرغم توافق اوپک پلاس بر روی سطح تولید برای ۲ ماه آینده، این گروه همچنان نشست بعدی خود را در ۳۰ ژوئن برگزار خواهد کرد.

 

آیا آنها می توانند با این مقدار تولید را افزایش دهند؟

نکته کلیدی که باید به آن توجه کرد این است که شاهد آن بوده ایم تعدادی از تولیدکنندگان اوپک پلاس چندین ماه است برای رسیدن به اهداف تولید خود ، از طریق افزایش ماهانه، تلاش کرده اند. بنابراین، بعید است که این گروه بتواند این افزایش های تهاجمی تر عرضه را برای ۲ ماه آینده انجام دهد.

از آنجایی که تحریم‌ها به طور فزاینده‌ای بر روسیه فشار آورده اند، این کشور احتمالاً به کاهش تولید ادامه خواهد داد و اکثر تولیدکنندگان دیگر ظرفیت افزایش تولید را نسبت به سطح فعلی خود ندارند و در این میان تنها عربستان سعودی، امارات متحده عربی و عراق هستند که ظرفیت مازاد قابل توجهی دارند، بنابراین حداقل باید شاهد باشیم که این سه کشور به سطح تولید توافق شده خود در تابستان برسند.

اگر عربستان سعودی و امارات مایل به تولید بالاتر از سطح هدف خود باشند، بدیهی است که این امر برای بازار مفیدتر خواهد بود، زیرا آنها می توانند کمبود تولیدکنندگان دیگر را جبران کنند. با این حال، همانطور که قبلاً دیدیم، آنها معمولاً بالاتر از سطح تولید توافق شده خود استخراج نکرده اند. آنها همچنین ممکن است تمایلی به استفاده بیش از حد ظرفیت اضافی خود نداشته باشند.

با این حال، باید ببینیم در ماه‌های آینده چه اتفاقی می‌افتد، با توجه به اینکه گزارش‌هایی مبنی بر برنامه‌ریزی پرزیدنت بایدن برای سفر به عربستان سعودی وجود دارد و احتمالاً هدف آن این است که عربستان سعودی را کمی بیشتر باز کند. در اواخر سال جاری میلادی در ایالات متحده انتخابات میان‌دوره‌ای وجود دارد و بایدن برای کاهش قیمت بنزین در آستانه این انتخابات تحت فشار قرار خواهد گرفت.

در حال حاضر، در حالی که روی کاغذ اوپک پلاس بر افزایش عرضه بیشتر توافق کرده است، در عمل، ما معتقدیم که افزایش تولید واقعی بسیار کم‌تر خواهد بود. بنابراین، این نشست اخیر دیدگاه ما را تغییر نداده است و ما همچنان انتظار داریم قیمت ICE برنت به طور متوسط ​​۱۲۲ دلار آمریکا در هر بشکه در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ باشد.

تولید اوپک-۱۰ کمتر از اهداف و ظرفیت ذخیره محدود است.

OPEC-10

منبع: ING

مترجم: محمدعلی عرب پور

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    خانهخدمات همکاریتماسفروشگاه