گزارشات COT در فارکس

همراه با ویدیو آموزشی در انتهای متن

گزارش تعهدات معامله‌گران (COT) چیست؟

گزارش تعهدات معامله‌گران (COT) یک گزارش هفتگی است که توسط کمیسیون تجارت آتی کالای ایالات متحده آمریکا (CFTC) منتشر می‌شود. این گزارش به تفکیک بازارها و نمایندگی‌ها ارائه می‌شود و اطلاعاتی دربارهٔ تعهدات تجاری معامله‌گران حرفه‌ای در هر دسته از بازارها را نشان می‌دهد.

گزارش COT شامل سه دسته اصلی از معامله‌گران و شرکت‌ها است:

۱. معامله‌گران آتی: افراد یا شرکت‌هایی که در بازار آتی معامله می‌کنند. آن‌ها تعهدات خرید یا فروش خود را در این گزارش اعلام می‌کنند.
۲. معامله‌گران خرده‌فروشی: افراد عمومی که از طریق کارگزاران در بازار معامله می‌کنند. اطلاعات آن‌ها به عنوان نشان‌دهنده عقاید عمومی می‌تواند در تحلیل بازار مورد استفاده قرار گیرد.
۳. شرکت‌ها و نهادها: شرکت‌ها و موسسات مالی که در بازار فارکس فعالیت دارند. تعهدات خرید یا فروش آن‌ها نیز در این گزارش گنجانده می‌شود.

تحلیل‌های مبتنی بر گزارش COT ممکن است به تجار و سرمایه‌گذاران در درک جهت‌گیری بازار، تعیین تغییرات در نگرش معامله‌گران حرفه‌ای و شناخت الگوهای حرکت بازار کمک کند. با این حال، باید توجه داشت که این تحلیل‌ها تنها یکی از عواملی هستند که باید در تصمیم‌گیری‌های مالی در نظر گرفته شوند و نباید به تنهایی برای تجارت استفاده شوند. همچنین، بازارهای مالی پویا هستند و شرایط در آن‌ها به سرعت تغییر می‌کنند.

انواع گزارشات COT به چهار نوع اصلی تقسیم می‌شوند:

۱. گزارشات لگسی (Legacy): شامل داده‌های معامله‌گران در دسته‌بندی‌های سنتی است. این گزارشات قدیمی‌ترین شکل گزارشات COT هستند.
۲. گزارشات تفکیکی یا ساپلیمنتال (Supplemental): گزارش تکمیلی شامل تشریح ۱۳ قرارداد خاص کالای کشاورزی است. این قراردادها هم شامل قراردادهای آپشن و هم موقعیت‌های فیوچرز است. گزارش تکمیلی به تفکیک موقعیت‌های بهره باز را در سه دسته مختلف معامله‌گران غیرتجاری، تجاری و شاخص نشان می‌دهد.

۳. گزارشات تفکیکی یا نسل جدید (Disaggregated): این گزارشات شامل داده‌های معامله‌گران در دسته‌بندی‌های مختلف‌تری هستند. به عنوان مثال، تعهدات معامله‌گران آتی را بر اساس نوع معامله (خرید یا فروش)، موقعیت نسبت به قیمت (طول و کوتاه)، و نوع معامله‌گر (معامله‌گران خرده‌فروشی، معامله‌گران نهادی و غیره) تفکیک می‌کنند.
۴. گزارشات نهادی (Traders in Financial Futures – TFF): این گزارشات شامل تعهدات معامله‌گران نهادی مانند بانک‌ها، صندوق‌های سرمایه‌گذاری، شرکت‌های مالی و غیره در بازار آتی می‌شود. این گزارشات به تفکیک نهادها ارائه می‌شوند.

تحلیل‌های مبتنی بر گزارش COT می‌تواند به تجار و سرمایه‌گذاران در درک جهت‌گیری بازار، تعیین تغییرات در نگرش معامله‌گران حرفه‌ای و شناخت الگوهای حرکت بازار کمک کند. با این حال، باید توجه داشت که این تحلیل‌ها تنها یکی از عواملی هستند که باید در تصمیم‌گیری‌های مالی در نظر گرفته شوند و نباید به تنهایی برای تجارت استفاده شوند. همچنین، بازارهای مالی پویا هستند و شرایط در آن‌ها به سرعت تغییر می‌کنند .

قسمت اول:

قسمت دوم:

محمدعلی عرب پور

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    خانهخدمات همکاریتماسفروشگاه