آیا مقالات علمی معیاری برای سنجش افراد می باشند؟

مقالات علمی معیاری برای سنجش افراد

آنچه که امروزه در فضای علمی و دانشگاه های ایران با آن مواجه هستیم و به معیاری برای سنجش افراد تبدیل شده است؛ تعداد مقالات علمی چاپ شده آن ها در مجلبات معتبر داخلی و خارجی می باشد!

 

مطابق با آنچه که در ویدیو بالا مشاهده کردید، امروزه تعداد مقالات منتشر شده در ایران و در هر دانشگاه ملاک تولید علم و برتری آن دانشگاه نسبت به بقیه دانشگاه هامی باشد و این موضوع برای تک تک افراد نیز قابل بسط دادن است. به طوری که امروزه تعداد مقالات علمی منتشر شده هر فرد یکی از مهمترین معیارهای سطح علم آن فرد می باشد.

متاسفانه این سنجش نادرست مشکلات زیادی را برای جامعه دانشگاهی و تولید علم واقعی در ایران به وجود آورده است و شاید چیزی شبیه به سیستم نمره دهی در ابتدایی و راهنمایی بچه ها است؛ به جای اینکه افراد به فکر یادگیری باشند به دنبال تکنیک ها و روش هایی می روند تا بتوانند بالاترین نمرات را کسب کنند. در اینجا هم محققین و دانشجویان کشور در عوض اینکه تمرکز خود را روی تولید علم و رفع نیازها و مشکلات کشور قرار دهدف به این فکر است تا چگونه با ارائه مقاله در مجلات معتبر بین المللی جایگاه خود در دانشگاه و جامعه علمی حفظ کند.

از طرف دیگر این موضوع باعث سوءاستفاده برخی از افراد و موسسات شده است تا از این طریق با درخواست مبالغ زیادی پول از افراد، اقدام به تهیه مقاله برای آن ها کرده یا اسم افراد را به عنوان نویسندگان دوم، سوم و چهارم در مقاله ارائه شده اضافه می کنند.

لذا در چنین شرایطی اصلاح نظام آموزشی و تغییر معیارهای سنجش افراد برای پیش برد بهتر اهداف علمی کشور می تواند یکی از ضروریات ما در جامعه کنونی باشد.

 

با آرزوی پیشرفت کشور عزیزمان ایران در همه زمینه های علمی

محمدعلی عرب پور

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    خانهخدمات همکاریتماسفروشگاه