تحلیل شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران مورخه ۱۴۰۰/۰۴/۰۲


امید یا هیجان؟

تحلیل شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران مورخه ۱۴۰۰/۰۴/۰۲

بورس تهران امروز چهارشنبه دومین روز از تابستان ۱۴۰۰ و پنجمین روز از تعیین سیزدهمین رئیس جمهور کشور را در حالی پشت سر گذاست که شاخص کل با حدود ۲۶.۰۰۰ واحد رشد به محدوده ۱.۲۱۰.۰۰۰ واحدی رسید. روند خنثی رو به صعود شاخص کل بورس طی هفته جاری را می توان از یک طرف هیجان بازار نسبت به انتخابات گذشته و از طرف دیگر شاید خوش بینی تعدادی از فعالان بازار و اقتصاد به آینده اقتصادی کشور دانست. امیدی که در سال پایانی دولت تدبیر و امید به کل از بین رفته بود. با خوب و بد مجارا کاری ندارم اما این امید ها می تواند اقتصاد را رونق بخشد؛ به شرطی که سرکوب نشوند و به ناامیدی تبدیل نگردند!

اما از نظر تکنیکال بعد از دو هفته تغییرات کوچک در شاخص کل، این تغییرات ۲۶هزار واحدی مثبت و بسته شدن آن بالای ۱.۲۰۰.۰۰۰ واحد را می توان نوعی هیجان نیز قلمداد کرد؛ اما همانطور که گفته شد ما نیز نیمه پر لیوان را نگاه می کنیم و آن را سرآغازی برای پایان روزهای تلخ بازار می شماریم. حال اگر قرار باشد بازار شاهد روند صعودی باشیم، در ابتدا اوایل هفته جاری شاخص با مقاومت ۱.۲۵۰.۰۰۰ واحدی روبرو خواهد شد که عبور از این مقاومت نیاز به اعتماد معمله گران به بازار دارد و پس از عبور از این محدوده در قدم های بعدی با اعداد ۱.۳۰۰.۰۰۰ و ۱.۵۲۰.۰۰۰ واحد دست و پنجه نرم خواهد کرد.

اما طبق تجربه و از دید یک تکنیکالیست نیمه محتاط، تا زمانی که شاخص خود را بالای ۱.۲۵۰.۰۰۰ واحد تثبیت نکرده است ورود به معاملات پر ریسک، امری غیر معقول به نظر می رسد.

پیشنهاد می گردد با دید میان مدت و بلند مدت اقدام به خرید و فروش کنید و تا زمانی که بازار وارد کانال صعودی نشده است از انجام معامات پرریسک خودداری کنید.

به امید آینده ای روشن برای اقتصاد کشورمان ایران

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    خانهخدمات همکاریتماسفروشگاه