قیمت طلا در اثر حمله روسیه به اوکراین به ۲۱۵۰ دلار می رسد – گلدمن ساکس

قیمت طلا در اثر حمله روسیه به اوکراین به ۲۱۵۰ دلار می رسد – گلدمن ساکس

پیش بینی بانک گلدمن ساکس از آینده طلا

هم‌زمان با تشدید تحریم‌های غرب علیه روسیه پس از تهاجم تمام‌عیار به اوکراین، گلدمن ساکس با اشاره به اختلالات عرضه و چشم‌انداز تورمی، پیش‌بینی قیمت کالاهای خود را افزایش داد.

کالاهایی که باید به آن‌ها توجه زیادی کرد، کالاهایی هستند که روسیه تولیدکننده اصلی آن‌ها است – نفت، گاز، آلومینیوم، پالادیوم، نیکل، گندم و ذرت.

گلدمن روز یکشنبه در یادداشتی خطاب به مشتریان گفت: پیامد نتایج کوتاه مدت قیمت کالاها با توجه به نگرانی از تشدید حملات نظامی، تحریم‌های انرژی یا احتمال آتش‌بس شدت یافته است. ما انتظار داریم که قیمت کالاهای مصرفی که روسیه یکی از تولیدکنندگان اصلی آن است، همچنان افزایش یابد.

به گفته گلدمن، طلا یکی دیگر از کالاهای امن است که قرار است در آینده رشد بسیار بیشتری داشته باشد.

قیمت طلاطلا در ماه های آینده به قیمت ۲۱۵۰ دلار در هر انس خواهد رسید.

گلدمن گفت: «تشدید تنش‌های اخیر با روسیه خطرات رکود تورمی آشکاری را برای اقتصاد ایجاد می‌کند که ناشی از افزایش قیمت‌های انرژی است، که اعتقاد ما را نسبت به افزایش قیمت طلا در ماه‌های آینده و هدف قیمتی ۲۱۵۰ دلار در هر تن (اونس تروی) ما را تقویت می‌کند.

در واکنش به تحریم‌های بیشتر علیه روسیه، طلا روز دوشنبه به بالای ۱۹۱۶ دلار در هر اونس رسید. برخی از سودها با پیشرفت جلسه معاملاتی از دست رفت و طلای Comex در آوریل ۱۹۰۵.۷۰ دلار باقی ماند.

گلدمن توضیح داد که طلا نقش اصلی را در این مناقشه ایفا می‌کند زیرا روسیه در بحبوحه تحریم‌ها از این فلز گران‌بها به‌عنوان اهرم استفاده خواهد کرد. بر اساس گزارش شورای جهانی طلا، ذخایر طلای روسیه درمجموع ۲۲۹۸.۵۳ تن است.

این بانک گفت: « اگر محدودیت‌های دسترسی بانک مرکزی روسیه به ذخایر فراساحلی این کشور، موجب شود تا از ذخایر بزرگ طلای داخلی خود برای ادامه تجارت خارجی(به احتمال زیاد با چین) استفاده کند، نقش منحصربه‌فرد طلا به‌عنوان ارز و به‌عنوان آخرین راه‌حل، مشخص خواهد شد».

منبع: کیتکو

مترجم: محمدعلی عرب پور

 

پی نوشت:

در ۲۴ فوریهٔ ۲۰۲۲، روسیه تهاجم گسترده‌ای را به اوکراین، همسایهٔ جنوب‌غربی خود آغاز کرد، که نشان‌دهندهٔ تشدید چشم‌گیر جنگ روسیه و اوکراین است که در سال ۲۰۱۴ آغاز شد. این بزرگترین حملهٔ نظامی متعارف به خاک اروپا از زمان جنگ جهانی دوم است. پیش از این تهاجم، روند نفوذ نظامی روسیه از اوایل سال ۲۰۲۱ آغاز شده بود و طی آن ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه از گسترش ناتو در سال ۱۹۹۷ به عنوان تهدیدی برای امنیت کشورش انتقاد کرد و خواستار ممنوعیت قانونی اوکراین از پیوستن به ائتلاف نظامی شد. او همچنین نظریهٔ بازپیوندخواهی (بازپس‌گیری سرزمین‌های شوروی سابق) را بیان کرد. علی‌رغم افزایش نیروها، مقامات روسی از اواسط نوامبر ۲۰۲۱ تا ۲۰ فوریه ۲۰۲۲ مکرراً طرح روسیه برای حمله به اوکراین را رد کردند. در ۲۱ فوریه ۲۰۲۲، روسیه به‌طور رسمی جمهوری خلق دونتسک و جمهوری خلق لوهانسک، دو کشور خودخوانده در منطقه دونباس در شرق اوکراین را به رسمیت شناخت و نیروهای خود را به این مناطق اعزام کرد. روز بعد، شورای فدراسیون روسیه به اتفاق آرا به پوتین مجوز استفاده از نیروی نظامی در خارج از مرزهای روسیه را صادر کرد. حدود ساعت ۰۵:۰۰ (به‌وقت اروپای شرقی) در ۲۴ فوریه، پوتین از آغاز یک عملیات نظامی ویژه در شرق اوکراین خبر داد. دقایقی بعد، اصابت موشک‌ها به مناطقی در سراسر اوکراین، از جمله پایتخت، کی‌یف شروع شد. سرویس مرزی اوکراین گفت که پست‌های مرزی آن با روسیه و بلاروس مورد حمله قرار گرفتند. دو ساعت بعد، نیروی زمینی روسیه وارد کشور شد. پاسخ ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین به این حمله، وضع حکومت نظامی، قطع روابط دیپلماتیک با روسیه و دستور بسیج عمومی بود. عملیات نظامی روسیه از شرق اوکراین، جنوب بلاروس (متحد روسیه) و شبه‌جزیرهٔ کریمه انجام گرفت. پس از این تهاجم بسیاری از مردم اوکراین به سمت مرزهای همسایگان غربی اوکراین گریختند. رئیس‌جمهور اوکراین از مردان ۲۰ تا ۶۰ سال خواست برای کشورشان با روسیه بجنگند.

 

منبع: ویکی پدیا

۱ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    خانهخدمات همکاریتماسفروشگاه