دوره آموزش ۰ تا ۱۰۰ اقتصاد خرد

دوره آموزش ۰ تا ۱۰۰ اقتصاد خرد

Microeconomics training course 0 to 100

اقتصاد خرداین دوره برای مناسب دانشجویان رشته اقتصاد، حسابداری و کلیه افراد علاقمند به رشته اقتصاد می باشد.

در این سری ویدیوها ما آموزش اقتصاد خرد را از صفر شروع کرده و هدف نهایی این است که بتوانیم در طی این دوره مطالب مهم تر مجموعه کتب اقتصاد خرد دانشگاهی را به صورت روان و کاربردی تر بیان کنیم.
این دوره می تواند برای دانشجویان رشته اقتصاد و حسابداری به جهت مرور مطالب قبل و همچنین سایر علاقمندان به رشته و علم اقتصاد جهت فراگیری درس اقتصاد خرد مفید باشد.
شما می توانید سوالات، انتقادات و پیشنهادات خود جهت بهبود کیفیت دوره را از طریق وبسایت یا در کامنت های صفحه ویدیو با ما به اشتراک بگذارید.
این دوره به صورت رایگان در اختیار عموم قرار گرفته است.

با کلیک بر روی دانلود در جلوی هر جلسه می توانید ویدیوی مربوطه را دانلود کنید.

جلسه اول: (دانلود)

جلسه دوم: (دانلود)

جلسه سوم: (دانلود)

جلسه چهارم: (دانلود)

جلسه پنجم: (دانلود)

جلسه ششم: (دانلود)

جلسه هفتم: (دانلود)

جلسه هشتم: (دانلود)

جلسه نهم: (دانلود)

جلسه دهم: (دانلود)

جلسه یازدهم: (دانلود)

جلسه دوازدهم: (دانلود)

جلسه سیزدهم: (دانلود)

جلسه چهاردهم: (دانلود)

جلسه پانزدهم: (دانلود)

جلسه شانزدهم: (دانلود)

جلسه هفدهم: (دانلود)

جلسه هجدهم: (دانلود)

جلسه نوزدهم: (دانلود)

جلسه بیستم: (دانلود)

جلسه بیست و یکم: (دانلود)

جلسه بیست و دوم: (دانلود)

جلسه بیست و سوم: (دانلود) – قسمت آخر

مدرس: محمدعلی عرب پور


تعریف اقتصاد خرد

اقتصاد خُرد (به انگلیسی: Microeconomics) شاخه‌ای از علم اقتصاد است که به مطالعهٔ منحصر به فرد اقتصاد، تجزیه و تحلیل بازار، رفتار مصرف‌کنندگان و خانوارها و بنگاه‌ها می‌پردازد و اساس آن مدل‌های ریاضی است. اقتصاد خُرد چگونگی رفتار انسان‌ها و انتخاب‌هایشان را در سطح واحدهای خرد یا کوچک اقتصادی مانند یک فرد، یک بنگاه، یک صنعت یا بازار یک کالای خاص بررسی می‌کند و به چگونگی تعامل میان خریداران و مصرف‌کنندگان و عوامل مؤثر در انتخاب خریداران می‌پردازد. اقتصاد خُرد به‌خصوص به الگوی عرضه و تقاضا برای کالاها و خدمات و همچنین تعیین قیمت خروجی در بازارهای ویژه توجه دارد و معمولاً در بازارهایی که در آن کالاها در حال خرید و فروش هستند کاربرد دارد.

اهداف اقتصاد خرد

یکی از اهداف اقتصاد خرد بررسی بازار و برقرار کردن یک رابطهٔ نسبی پولی بین کالاها و خدمات است. همچنین به بررسی موارد شکست بازار (مواردی که بازار قادر به تولید نتیجهٔ مطلوب و درخور نبوده) می‌پردازد و تئوری‌هایی را برای داشتن یک بازار رقابتی شرح می‌دهد.

در نظریه عرضه و تقاضا معمولاً فرض بر این قرار داده می‌شود که فضا کاملاً رقابتی است. این بدین معناست که خریداران و فروشندگان بسیاری در بازار وجود دارند و هیچ‌کدام از آن‌ها نمی‌توانند بر قیمت‌ها تأثیر بگذارند. در معادلات زندگی واقعی این فرض با مشکل مواجه است زیرا بسیاری از خریداران و فروشندگان این توانایی را دارند که بر قیمت‌ها تأثیرگذار باشند. در خصوص نظریهٔ عرضه و تقاضا در اغلب موارد تجزیه و تحلیل پیچیده‌ای نیاز است تا بتوان یک مدل عرضه و تقاضا ارائه داد.

تفاوت بین اقتصاد خرد و کلان

اقتصاد خرد یا اقتصاد مایکرو به بررسی رفتار واحدهای اقتصادی تصمیم گیرنده انفرادی می‌پردازد، حال آنکه اقتصاد کلان یا ماکرو، رفتارهای اقتصادی در سطح کلی را مورد بررسی قرار می‌دهد. اقتصاد خرد، مباحثی چون رفتار مصرف‌کننده، رفتار تولیدکننده، تعادل بازار و چگونگی تعیین قیمت در بازارهای مختلف را دربر می‌گیرد. حال آنکه اقتصاد کلان، تغییرات متغیرهای اقتصادی از قبیل درآمد ملی، مصرف ملی، سطح اشتغال و سطح عمومی قیمت‌ها را مورد مطالعه و تحلیل قرار می‌دهد. به‌طور خلاصه اقتصاد خرد به مطالعه متغیرهای خرد مانند مثلاً، قیمت در بازار رقابت کامل، می‌پردازد در حالیکه اقتصاد کلان به مطالعه متغیرهای کلان مانند تورم در یک کشور می‌پردازد.

(منبع: ویکی پدیا فارسی)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    خانهخدمات همکاریتماسفروشگاه