وضعیت داده های اشتغال استرالیا در ۲۰۲۳

وضعیت داده های اشتغال استرالیا در ۲۰۲۳

در ماه ژوئن، اشتغال در استرالیا از انتظارات بالاتری برخوردار بود و نرخ بیکاری نیز ثابت باقی ماند که این موضوع نشان‌دهنده انعطاف‌پذیری بازار کار در مقابل افزایش سریع نرخ بهره‌ است.

به گفته داده‌های دفتر آمار استرالیا که در روز پنج‌شنبه ارائه شد، نرخ بیکاری در ۳.۵ درصد باقی ماند؛ این نرخ از ژوئن سال گذشته در بازه ۳.۴ تا ۳.۷ درصد حرکت کرده است. اقتصاد ۳۲٬۶۰۰ شغل را در مقایسه با ماه قبل اضافه کرد که بیش از دو برابر تخمین‌ها بود و اشتغال در نه ماهه نسبت به آخرین گزارش سالانه افزایش یافت.

این داده‌ها فشار را بر بانک مرکزی استرالیا افزایش می‌دهد تا مجدداً نرخ بهره را افزایش دهد. با اتفاقات اخیر در بازار پول و احتمال بیش از ۵۰ درصد، افزایش به ۴.۳۵ درصد در جلسه ۱ اوت را خواهیم داشت. دلار استرالیا افزایش قبلی خود را ادامه داد و به ۶۸.۲۵ سنت دلار آمریکا رسید. نرخ بهره‌ اوراق سه‌ساله نیز ۱۲ واحد افزایش یافت و در حال حاضر در مسیر برای بزرگترین افزایش یک روزه از تاریخ ۷ ژوئیه قرار دارد.

“کشور شانس‌آور همچنان داده‌های قوی را ارائه می‌دهد.”؛ این سخن جیمز ویلسون، مدیر ارشد پرتفولیو در شرکت جیمیسون کوت باندز در ملبورن است. او افزود که نتیجه‌ای که به دست آمده، افزایش احتمال برگزاری جلسه “زنده” (جلسه ای برای افزایش نرخ بهره) در ماه اوت را حمایت می‌کند.

اشتغال استرالیا

با اینکه ۱۲ بار افزایش نرخ بهره‌ توسط بانک مرکزی استرالیا در طی ۱۵ ماه گذشته، تقاضا در اقتصاد را کاهش داده است، داده‌های روز پنج‌شنبه نشان می‌دهند که شاید نیاز به کار بیشتری باشد تا بازار کار فعال تر شود. فیلیپ لو، رئیس اجرایی بانک مرکزی استرالیا، گفته است که هیئت مدیره به دقت اقتصاد و تورم را پایش خواهد کرد و هشدار داده است که افزایش نرخ بهره‌ “ممکن است لازم باشد” تا بازار کار را تنظیم و تورم پایدار را کنترل کند.

قدرت اشتغال یکی از عوامل کلیدی اعتماد بانک مرکزی استرالیا به این موضوع است که استرالیا می‌تواند از سقوط به رکود جلوگیری کند. اعداد روز پنج‌شنبه نشان دادند که رشد شغل‌ها در آمار سالیانه به ۳٪ از ۳٫۱٪ در ابتدای سال کاهش یافته است. به دلیل کاهش آگهی‌های شغلی، انتظار می‌رود که این نرخ رشد به میزان بیشتری کاهش یابد.

“اعتقاد داریم که ضعف در بخش کارگری همچنان در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ ظاهر خواهد شد”؛ آنیک تامسون، رئیس اقتصاددان در شرکت CreditorWatch Pty Ltd. ، به تازگی از کاهش شغلی‌ها در شرکت‌های بزرگ از جمله Telstra Group Ltd.، Lend Lease Corp. و Westpac Banking Corp. اشاره کرد.

“تامسون افزود: همچنین چون شرایط کسب و کار به سمت ضعف پیش می‌روند و مارجین‌های سود کاهش می‌یابند، تعداد کارمندان به مسأله‌ای حیاتی تبدیل خواهد شد”

افراد اقتصاددان نیز می‌گویند که مهم‌ترین داده‌ها بعدی، گزارش سه‌ماهه تورم است که در روز چهارشنبه ارائه خواهد شد و به بانک مرکزی استرالیا کمک خواهد کرد تا موقعیت خود را درباره‌ی چشم‌انداز سیاست تثبیت کند.

گزارش شغل‌های روز پنج‌شنبه نیز نشان داد:

نرخ مشارکت از ۶۶٫۹٪ به ۶۶٫۸٪ کاهش یا. . نرخ کم‌کاری در ۶٫۴٪ باقی ماند و نرخ کاربرد نامناسب به ۹٫۹٪ کاهش یافت. شغل‌های تمام‌وقت با افزایش ۳۹٬۳۰۰ نفر افزایش یافت در حالی که شغل‌های پاره‌وقت ۶٬۷۰۰ نفر کاهش یافت. نسبت اشتغال به جمعیت با ۶۴٫۵٪ رکورد بالایی ثابت ماند.

این داده‌ها برای دولت مرکز-چپ کارگر مزایا و معایبی دارد. اگرچه کاهش بیکاری نکته‌ی مثبتی است، اما چشم‌انداز افزایش نرخ بهره‌ و وام‌گیری می‌تواند نگرانی‌های نخست‌وزیر آنتونی آلبانیز را درباره‌ی پیامدهای سیاسی محتمل افزایش دهد.

بانک مرکزی استرالیا از ماه مه ۲۰۲۲ تاکنون نرخ بهره‌ را ۴ درصد افزایش داده است و آن را به ۴٫۱ درصد رسانده است، این اقدام به دلیل مقابله با تورم چسبنده انجام شده است. نظرسنجی بلومبرگ از اقتصاددانان در ماه گذشته نشان داد که خطر سقوط به رکود به بالاترین سطح از زمان شروع شیوع بیماری کووید-۱۹ رسیده است و نگرانی‌ها درباره‌ی افزایش تنش‌ها افزایش یافته است.

بانک مرکزی پیش‌بینی کرده است که تا پایان سال نرخ بیکاری به ۴ درصد افزایش خواهد یافت، زیرا افزایش هزینه‌های وام‌گیری بر فعالیت‌های اقتصادی تأثیر می‌گذارد. این بانک تخمین زده است که برای رسیدن به تورم پایدار حدود ۲-۳ درصد، به نرخ بیکاری ۴٫۵ درصد نیاز است. بانک مرکزی استرالیا در تاریخ ۴ اوت، به‌روزرسانی سه‌ماهه پیش‌بینی‌های خود را ارائه خواهد کرد.

محمدعلی عرب پور

منبع: بلومبرگ

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    خانهخدمات همکاریتماسفروشگاه