آیا بیتکوین می تواند جایگزین دلار آمریکا شود؟

آیا بیتکوین می تواند جایگزین دلار آمریکا شود؟

پس از طی حدود ۸۰ سال، وارد چیزی می‌شویم که به نظر می‌آید مثل مرکز طوفان ارزهای دیجیتال است. بیتکوین – مشهورترین و حاکم بر تمام ارزهای رمزنگاری شده – با سرمایه‌گذاری بازاری بالغ بر ۳۸۳ میلیارد دلار، اکنون به عنوان یک ابزار معاملاتی فعال شناخته شده که به عنوان یک کلاس دارایی مشروع شناخته می‌شود. این ارز دیجیتال که برای اولین بار در سال ۲۰۰۹ استخراج شد، در سال ۲۰۱۷  قیمت آن به نزدیکی ۲۰۰۰۰ دلار افزایش یافت و در دنیای مالی تأثیرگذار شد.

با رویداد هیات کمیته اموال دیجیتال، فناوری مالی و شاملیت در تاریخ ۹ مارس، لحظه خوبی فراهم شده است تا بحثی را که در بسیاری از محل‌های کاری مالی و اتاق‌های معاملاتی داغ است، دوباره باز کنیم.

چهار دلیل موافق با احتمال جایگزینی بیتکوین بجای دلار آمریکا در آینده:

۱. عدم تمرکز

بیتکوین غیر متمرکز است، به این معنا که تحت کنترل هیچ دولت یا بانک مرکزی قرار ندارد؛ این خاصیت به واسطه فناوری زنجیره بلوکی (بلاکچین) ممکن می‌شود. این توزیع دیجیتالی به قدری محبوب شده است که به صنایع خارج از مالی همچون مراقبت‌های بهداشتی و املاک و مستغلات نیز نفوذ کرده است. این ترکیب از عدم تمرکز و فناوری زنجیره بلوکی باعث می‌شود بیتکوین در برابر تلاش‌های تغییر آن مقاوم و با درجه‌ای از استقلال عمل کند که در ارزی که مورد حمایت دولت قرار دارد، چنین امکانی وجود ندارد. برای افرادی که به بیتکوین اعتقاد دارند، همین موارد را به عنوان دلیلی می‌بینند که راه را برای جایگزینی بیتکوین با دلار امریکا فراهم خواهد کرد.

۲. عرضه محدود

ماهیت بیت کوین با عرضه ۲۱ میلیون سکه محدود است که باعث کاهش تورم می شد. طرفداران بیت کوین این را یک مزیت بزرگ می دانند زیرا ارزش آن با تقاضا افزایش می یابد، در حالی که عرضه کم می شود و در نهایت منجر به جایگزینی دلار به عنوان یک ذخیره ارزش با ثبات تر و قابل اعتمادتر می شود.

برعکس، دلار یک ارز تورمی است زیرا بانک مرکزی آن – فدرال رزرو – می تواند هر زمان که لازم بداند پول بیشتری چاپ کند. طرفداران بیت کوین بر این باورند که این ویژگی به مرور زمان باعث کاهش ارزش دلار خواهد شد.

۳. پذیرش جهانی

پذیرش جهانی بیتکوین تاکنون به طور آهسته رشد کرده است، به خصوص در سطح کشورها؛ تاکنون فقط السالوادور به عنوان واحد قانونی بیتکوین را پذیرفته است. با این حال، طرفداران آینده حاکمیت بیتکوین بزرگ‌ترین کسب‌وکارها همچون مایکروسافت، تسلا و ول‌فودز آن را به عنوان یک روش معتبر پرداخت قبول کرده‌اند. با افزایش پذیرش در بستر تجاری، به عنوان یک ارز بازهم احتمالاً به عنوان ارزی پرکاربردتر مورد استفاده قرار بگیرد و حتی ممکن است در برخی کشورها به جایگزینی دلار آمریکا بینجامد.

۴. امنیت

در نهایت، طرفداران بیت کوین به تکنیک های رمزنگاری پیشرفته این ارز ایمان دارند و معتقدند تراکنش ها را ایمن و از حریم خصوصی کاربران محافظت می کند. به لطف بلاک چین و استفاده از یک دفتر کل غیرمتمرکز برای ثبت تراکنش ها، بیت کوین از روش های پرداخت سنتی که در برابر هک و کلاهبرداری آسیب پذیر هستند، ایمن تر است.

با امنیت و حفظ حریم خصوصی بیشتر، شفافیت و مسئولیت پذیری بیشتر می شود، (منظور تراکنش های سریع تر و ارزان تر نیست). همراه با افزایش پذیرش جهانی، رهایی از اجبار دولتی، و ماهیت کاهش تورم آن، دلایل کاملی به دست خواهید آمد که آنقدر قوی است تا روزی جایگزین دلار قدرتمند آمریکا شود.

بیتکوین

چهار دلیل علیه احتمال جایگزینی بیتکوین با دلار آمریکا در آینده:

۱. نوسانات
ارزش بیت کوین بسیار پرنوسان است و آن را به عنوان یک ذخیره پایدار ارزش، نامناسب می سازد. نمونه‌های زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد ارزش بیت‌کوین چقدر می‌تواند افزایش پیدا کند – در دسامبر ۲۰۱۹ در عرض چند هفته از ۷۰۰۰ دلار به ۱۰۰۰۰ دلار رسید – یا کاهش شدید – در می ۲۰۲۱ یک افت فوق‌العاده شدید از ۶۰۰۰۰ دلار به ۳۰۰۰۰ دلار در دو هفته داشت.

 در مقابل، دلار آمریکا ثابت است و ارزش خود را برای چندین دهه حفظ کرده است. سرمایه گذاران و سفته بازان ممکن است جذب بیت کوین شوند، اما افراد عادی از ریسک متنفرند. تا زمانی که نتواند ثبات بلندمدت از خود نشان دهد، هرگز نمی تواند جایگزین دلار آمریکا شود.

۲. فقدان مقررات
شاید بزرگترین فیل موجود در اتاق، فقدان مقررات بیت کوین باشد. جلسه استماع کمیته فرعی در ۹ مارس در مورد دارایی های دیجیتال آنقدر در مورد ارزهای رمزپایه نزولی بود که ارزش بیت کوین به پایین ترین حد در ۷ هفته گذشته رسید. در همان روز، گری جنسلر، رئیس کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده، اظهارنظری توهین‌آمیز درباره شرکت‌های رمزنگاری منتشر کرد که اساساً به «تنظیم شدن یا مرگ» خلاصه می‌شد.

از آنجایی که بیت کوین خارج از چارچوب های انطباق بیشتر دولت ها عمل می کند، یکپارچگی آن همیشه می تواند زیر سوال رود و مصرف کننده عادی برای استفاده از ارزی مانند آن به سختی فشار می آورد.

۳. پذیرش محدود و سختی استفاده

در حالی که حامیان به پذیرش رو به رشد آن اشاره می کنند، مخالفان می گویند که بیت کوین به طور گسترده توسط اکثریت قریب به اتفاق معامله گران پذیرفته نشده است. آنها همچنین به شما یادآوری می کنند که تنها کشوری که آن را به عنوان پول قانونی پذیرفته، السالوادور، دارای سابقه فساد مالی است.

این عدم پذیرش، همراه با این واقعیت که استفاده از آن هنگام پرداخت برای کالاها و خدمات خیلی ساده نیست، سودمندی بیت کوین به عنوان ارز را به خوبی نشان نمی دهد، و بعید است که به این زودی جایگزین دلار آمریکا شود.

۴. دخالت دولت

درس مهمی که از همه فعالیت‌ها در تاریخ ۹ مارس به دست آمد، این است که یک ابر خیلی تاریک همچنان بر روی رمزارزهایی مانند بیتکوین سایه افکنده است. اگرچه دولت ایالات متحده تغییراتی که تکنولوژی زنجیره بلوکی می‌تواند به‌وجود بیاورد را نادیده نمی‌گیرد اما هنوز آماده‌ی پذیرش رمزنگاری‌ها نیست.

در حالی که چین رمزارزها را کاملاً ممنوع کرده است، کشورهایی همچون ایالات متحده، ژاپن، انگلیس و سوئیس، محدودیت‌های یکپارچه برای تراکنش‌های رمزنگاری اجرا کرده‌اند. اگر دولت‌ها به طور کامل بر روی بیتکوین سخت‌گیری کنند، ارزهای دیجیتال ممکن است توانایی جایگزینی دلار آمریکا را از دست بدهد.

پس، پاسخ چیست؟

هر دو گروه دلایل حاکم بر موضوع خود را دارند، بنابراین پاسخ واقعاً به ادراک‌ها و باورهای شخصی شما درباره بیتکوین و آینده‌اش بستگی دارد. بی‌تردید که بیتکوین از ویژگی‌هایی برخوردار است که به عنوان یک اخلالگر شناخته می‌شود، اما آیا آنقدر قوی است که بتواند جایگزین ارز ذخیره اولیه جهان با قدمت ۸۰ ساله شود؟

فقط زمان مشخص خواهد کرد؛ اما یک چیز مسلم است: اگر بیت کوین به ریشه های غیرمنظم و غیرمتمرکز خود وفادار بماند، سال های بسیار زیادی طول می کشد تا اکثر کشورها و جمعیت های جهان بیت کوین را به عنوان یک ارز رایج بپذیرند.

 

محمدعلی عرب پور

منبع: اینوستینگ

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    خانهخدمات همکاریتماسفروشگاه